DE INDIAANSE STRIJD TEGEN CORONA

Iedereen wordt op dit moment direct of indirect getroffen door de coronacrisis. Dat geldt ook voor de Noord-Amerikaanse indianen. Voor hen komt de crisis extra hard aan, omdat de armoede groot is en de gezondheidszorg over het algemeen gebrekkig. En: het is voor hen niet de eerste keer dat een buitenlandse ziekte huishoudt. Het roept herinneringen op aan vervlogen tijden. Maar dat geeft de indianen ook moed: ook deze ziektegolf zullen ze overleven.

Hoe gaat het nu met hen? We maken een korte ronde door Indian Country en langs een paar bekende indiaanse activisten.

Geen powwows en casino’s

Zoals op veel plekken in de wereld worden ook in indiaans Amerika bijeenkomsten afgezegd. Dat treft vooral de powwows, die behalve een feest van indiaanse cultuur ook een belangrijke inkomstenbron voor dansers en verkopers zijn. De meeste indiaanse casino’s zijn inmiddels gesloten en ook dat zorgt voor verlies van een belangrijke inkomstenbron voor indiaanse stammen. Zo’n 700.000 banen staan daarmee nu op de tocht en de stammen missen fondsen voor basisvoorzieningen op de reservaten, zoals onderwijs, gezondheidszorg en voedselhulp.

Lummi

Bij een aantal indiaanse volken zijn mensen al besmet met Covid-19, oftewel het coronavirus. Dat geldt bijvoorbeeld de Lummi natie in het noordwesten van de Verenigde Staten. In de staat Washington kwamen de eerste Amerikaanse coronavirus-infecties voor. Terwijl de centrale regering nog ontkende, namen de Lummi al gezondheidsmaatregelen en zetten een gemeenschapsziekenhuis op. Daarmee liepen ze voor op de overheidsmaatregelen en konden ze de eerste indiaanse patiënten ook beter opvangen.

Wc-papier

Op de Lakota (Sioux, Oceti Sakowin) reservaten in het midden van Noord-Amerika, zoals Standing Rock en Pine Ridge zijn nog geen besmettingen gemeld, maar de gevolgen zijn al groot. Scholen en andere gemeenschapsvoorzieningen zijn gesloten en winkels zijn leeg. “Iedereen koopt Wc-papier. We moeten terug naar de oude tijden en sage (salie) gebruiken,” grapt Ivan Looking Horse, spiritueel leider van verhalenverteller van de Itazipcho stam van de Lakota.

Ceremoniën en traditioneel medicijn

Behalve humor is er ook veel angst voor het virus. Veel indianen grijpen terug op de traditionele manier. “Wij indianen weten hoe te overleven met rampen. Ik zal extra veel bidden en aan ceremoniën deelnemen,” zegt Timothy James, faithkeeper (hoeder van tradities) van de Oneida natie in Canada. “De mensen richten zich op de traditionele indiaanse manier van leven. Die is goed. We hebben veel traditionele ‘Indian medicine’,” zegt Inyan Eagle Elk van de Sicangu Sioux van Rosebud.

Inyan Eagle Elk met veer (foto: Serv Wiemers)

Madonna Thunder Hawk blijft optimistisch: “Scholen zijn dicht; bijeenkomsten afgezegd; stammedewerkers werken vanuit huis. We doen veel aan ceremoniën en smudgen (spiritueel reinigen met kruidige rook). We zullen overleven!”

Ook Henry Red Cloud, Oglala en beroemd door zijn inzet voor zonne-energie, zegt: “We zullen overleven.” Zijn traditionele medicijn bestaat uit berenwortel, Osha. “Snijd het in kleine stukjes, kook het, laat afkoelen, voeg honing toe en drink het geheel. Eén kop per dag,” aldus Henry Red Cloud.

Phyllis Young maakt zich wel zorgen: “Er zijn nu vier bevestigde coronagevallen in Bismarck; dat is vlakbij Standing Rock. En mijn zoon werkt in een ziekenhuis. We proberen gezond te blijven door bizonvlees te eten en speciale kruidentheeën te drinken. Toch zijn er problemen met voedsel op het reservaat. We vragen ondersteuning. En ik bid voor al mijn vrienden en bekenden in Nederland.”

Phyllis Young (foto: Serv Wiemers)

Een oude profetie

Eén van de belangrijkste traditionele leiders, medicijnman Leonard Crow Dog, is ondanks zijn hoge leeftijd druk bezig met de coronacrisis. Hij reist rond de Lakota en andere reservaten en geeft advies en ondersteuning over hoe om te gaan met corona. “Mijn advies is niet alleen voor de Lakota,” zegt Chief Crow Dog. “Ook voor andere volken; ook voor Nederland.” In tijden van angst en onzekerheid spreekt Crow Dog de mensen moed in. “Ik smudge de huizen en vertel over traditioneel indiaans medicijn. Mijn vader [ook een heilige medicijnman] had deze pandemie al voorspeld. Vlak voordat mijn vader overleed, toen hij rond de negentig jaar oud was, heeft hij er mij over verteld. Hij gebruikte een oude kalender. En nu is de voorspelling uitgekomen,” aldus Leonard Crow Dog.

“Mijn vader vertelde mij er ook bij welk medicijn we kunnen gebruiken. Het groeit langs de rivierovers en heeft grote, groene bladeren. Misschien groeit het ook wel in Nederland. Je moet het koken en laten stomen. En je kunt er ook van drinken. Het is belangrijk de oude traditionele manier van leven niet te vergeten; daar zit veel wijsheid in,” besluit Leonard Crow Dog en hij zegent ons in Nederland.

Leonard Crow Dog (foto: Serv Wiemers)

Leonard Crow Dog en Phyllis Young vragen om financiële ondersteuning in deze moeilijke tijden. Crow Dog met name om rond te kunnen reizen en Lakota en anderen te ondersteunen met de traditionele manier. Phyllis Young voor voedsel voor degenen die het nu extra nodig hebben op Standing Rock. Laten we hen steunen met een financiële gift: NL34 TRIO 0197946453, ten name van Stichting NANAI.

Serv Wiemers, 19 maart 2020, contacten telefonisch en via Messenger