Logo_def_klein
boven_foto
Nieuwsbrief NANAI April 2020
CORONA NIEUWSBRIEF UPDATE

Eind maart hebben wij een oproep gedaan in de nieuwsbrief en op Facebook om extra te doneren om de indianen te helpen in hun strijd tegen de Corona en dat is gelukt! Inmiddels hebben we totaal al €1.529 extra opgehaald via diverse kanalen (FB, doneerknop website, bankrekening) en we willen iedereen hiervoor hartelijk bedanken. We weten dat niet iedereen nu de financiële middelen heeft of kan missen omdat ook wij hier in Nederland geraakt zijn door het virus en daarom zijn we extra dankbaar met jullie steun in deze tijd.
De NANAI heeft de afgelopen week al financiële bijdragen gegeven aan mensen die zich inzetten voor hun volk en proberen deze zware tijden te verlichten:
€1.500 Henry Red Cloud (Pine Ridge)
€1.500 Leonard Crow Dog (Rosebud)
€1.500 Tasha Nez (Navajo)
€1.000 Phyllis Young (Standing Rock)
€1.000 Ivan Looking Horse (Cheyenne River)
€6.500 tussenstand voor hulp tijdens de Corona crisis


Extra donaties zijn nog steeds zeer welkom: NL34 TRIO 0197946453, tnv Stichting NANAI ovv Corona of ga naar onze website www.nanai.nl

wagen
golf_rood_zwart

DE GEVOLGEN VAN DE CORONA CRISIS

De corona crisis is nu enige tijd bezig en de gevolgen voor Indian Country zijn groot. Alle reservaten zitten in een lock down, vaak ook met een avondklok van 20.00 tot tenminste 05.00 uur. De scholen zijn overal gesloten, medische centra bereiden zich voor op de komst van de corona patiënten.
Het lijkt erop dat de Great Plains volkeren (oa Pine Ridge, Cheyenne River, Rosebud, Standing Rock) tot nu toe niet veel besmettingen hebben. Het is begonnen in het Noordwesten (Lummi) waar het virus snel om zich heen heeft gegrepen. Ook op het Navajo reservaat begint het virus zijn tol te eisen. Tot nu toe 354 besmettingen en 14 doden.
Op de website van het weekblad Indian Country Today staat een dagelijkse update. Ook op de website van Indian Health Service wordt bijgehouden hoeveel besmettingen er zijn. Beide websites zijn niet volledig. Op de website van de Navajo Times staan de cijfers op het Navajo reservaat. Op Indianz.com wordt bijgehouden wat er gebeurt in het zuidwesten.
Ik heb geen website kunnen vinden die voor elke stam het aantal besmettingen, doden en mensen die genezen zijn publiceert. Ik heb begrepen dat een aantal stammen traag zijn in het doorgeven van de cijfers. Er wordt ook nog niet overal getest.

Enkele links:
Indian Country Today dit om tekst in te voegen.
Indian Health Service
Navajo Times
Indianz.com
Native News Online
golf_blauw
tasha

TASHA ZORGT VOOR HAAR FAMILIE MAAR MOET OOK AFSTUDEREN

Afgelopen tijd heb ik regelmatig contact gehad met Tasha Nez. Zij heeft een ouderwetse telefoon waarmee ze alleen kan sms-en. Hieronder een aantal fragmenten van de gesprekken die ik via sms met haar heb gehad. Mijn vragen heb ik weggelaten en soms voeg ik een verduidelijking toe.
De fragmenten staan in chronologische volgorde. Het gaat deels over haar studie en deels over haar pogingen om haar familie te helpen.
De ‘gesprekken’ beginnen op Black Mesa op het Navajo reservaat waar haar familie woont. Daarna gaat ze naar Flagstaff waar ze studeert.

Donderdag 26 maart, Black Mesa
Ik heb met mijn begeleiders op de NAU gesproken en ze hebben me verzekerd dat ik na de zomer kan afstuderen. We moeten binnen blijven hier. Dat levert een boel stress op.
Alle planken in de supermarkt met basisproducten zijn leeg. Ik heb hier bijna geen bereik. De NAU is compleet online. En dan vertoont mijn laptop ook nog kuren. Technici die ik geraadpleegd heb kunnen niets doen. Afgelopen 2 weken heb ik daardoor een aantal lessen gemist. Ik moet vandaag of morgen naar Flagstaff om een andere laptop te regelen. Dat zal een ander besturingssysteem hebben zodat ik me nogal zorgen maak of ik alles nog wel heb als ik een andere laptop heb.
Woensdag 1 april, onderweg van Black Mesa naar Flagstaff.
Vorige week was ik op het reservaat. Er is een avondklok ingesteld van 20.00 tot 05.00 uur. Er zijn tot nu toe 110 besmettingen met het corona virus. Meer dan in andere gebieden in Arizona. Het systeem probeert ons weer uit te roeien, de geschiedenis herhaalt zich. Veel mensen zijn sceptisch. Ik blijf bidden voor onze families voor bescherming.
Familieleden van mijn vader zijn sterk getroffen door het virus. Zij zitten in quarantaine omringd door het leger. Ze zitten op een plek waar veel uitbraken van het virus zijn geweest. Veel mensen zijn bezig de ouderen te beschermen.
Er zijn in Chinle en Tuba City noodhospitalen neergezet door het leger. Ik ben op weg naar Flagstaff om ingeblikt voedsel, wc papier, schoonmaakdoekjes en zeep te kopen.
Mijn 88 jarige grootmoeder is begonnen met het planten van traditioneel zaad in de moestuin. Dat gaat gewoon door.
Ik kan mijn thesis deze zomer afmaken. Ik krijg een virtueel diploma.
Via zoom heb ik gesproken met mijn begeleiders op de NAU en ik kan afstuderen na de zomer. Ik moet nog 7 punten halen, 4 voor mijn thesis en 3 voor een cursus in milieu wetenschap of politiek.
De hulp van de Navajo Nation stopt na dit jaar dus ik wil zo snel mogelijk mijn Master Degree halen. Dan kan ik een baan krijgen bij Navajo EPA (Enviromental Protection Agency) in Window Rock.
Alle scholen op het reservaat zijn gesloten na een corona besmetting op de Rocky Ridge Community School (die school ligt vlakbij Black Mesa). We zitten nu in een complete lock down.
Er is 1 besmetting in Pinon (dat ligt ook in de buurt van haar familie). Dat is gebeurd toen de supermarkt open was voor ouderen. Nu is de supermarkt 4 dagen gesloten. Ik maak me zorgen over mijn familie maar ze zijn tot nu toe gezond.
Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik het leger op het reservaat zie. De laatste keer was toen we ingesneeuwd waren. Toen was ik nog een kind.
Vrijdag 3 april, Flagstaff
Ook in Flagstaff zijn het wc papier en veel andere spullen uitverkocht.
Ik ben nu bezig zoveel mogelijk voedsel en zeep en schoonmaakspullen te verzamelen.
Ik ben niet getest. Dat zou ik wel graag willen hoewel ik geen symptomen heb. We blijven binnen, hebben geen contact met anderen. Mijn familie is ook nog gezond.
Ik moet hier wachten totdat de schappen weer zijn aangevuld. Dat gebeurt maar 1 of 2 keer per week. Mensen zijn hier aan het hamsteren.
Ik weet niet hoelang ik in Flagstaff ben. Ik heb hier regelmatig contact met mijn professoren en probeer zoveel mogelijk te doen voor mijn studie.
Zaterdag 4 april, Flagstaff
De Navajo Nation heeft het reservaat afgesloten. Overal zijn checkpoints. Je krijgt een hoge boete als je toch het reservaat binnengaat. Ik moet waarschijnlijk een week hier blijven. Dan kan ik voedsel en zeep etc kopen.
Een geluk bij een ongeluk is dat ik aanstaande maandag een deelexamen kan doen. Online gaat de studie gewoon door.
Op het reservaat hebben de supermarkten alleen het hoognodige. (er zijn 13 supermarkten op het reservaat dat 1,5 keer zo groot is als Nederland, er wonen 175.000 mensen). Zij hebben een tijd voor de ouderen ingesteld. Dat betekent dat de ouderen om 5 uur ’s ochtends in de rij voor de winkel gaan staan. Om 6 uur kunnen ze het hoognodige kopen. Om 8 uur is toiletpapier bijvoorbeeld uitverkocht.
Ook hier kan ik geen plastic handschoenen, zeep en schoonmaakdoekjes krijgen, ook niet online. Ik maak een lijst van alle spullen die ik koop. Vooral schoonmaakdoekjes zijn schaars. Afgelopen week was ik bij Wallmart waar een personeelslid schoonmaakdoekjes verdeelde onder de klanten. Het heeft me enorm veel moeite gekost om een klein pakje te bemachtigen.
Mijn familie zit thuis. Mijn broer doet de noodzakelijke boodschappen. We hebben niet zozeer ontsmettingsmiddelen nodig omdat we vaak onze handen wassen.
Als het langer gaat duren en de supermarkten op het reservaat niet voldoende bevoorraad worden zullen mijn broer en ik vaker naar Flagstaff of Gallup moeten rijden. Dat is minstens 2,5 heen, 2,5 uur terug. Ik ben nu bezig zoveel mogelijk ingeblikt voedsel te verzamelen.
Mijn neef in Pinon belde mij of ik geen voedselpakket bij hem kon afleveren. Veel families hebben het moeilijk.
Twee weken geleden heb ik hooi voor de schapen, ingeblikt voedsel en vers fruit naar een ouder echtpaar in Black Mesa gebracht. Dat heb ik uit eigen zak betaald. Ik heb hen ook geholpen met hout hakken. Ik geef om de ouderen in mijn gemeenschap.

(wordt vervolgd)
Jan Ketelaars

golf
Indian Country loopt grotere risico's, gebrek aan middelen in COVID-19-strijd
Experts maken zich zorgen over de impact van de pandemie op de Indiaanse gemeenschappen.
(geschreven door Stephanie Ebbs en Cheyenne Haslett (3 april)
Naarmate het dodental van het coronavirus stijgt op het Navajo reservaat, zijn experts die het dichtst bij de crisis staan het minst verrast. In de gesprekken die we gevoerd hebben werd verwezen naar waarschuwingen die bijna tien jaar geleden werden gegeven, toen de Centers for Disease Control and Prevention de redenen onderzochten waarom de H1N1-griep vier keer zoveel Indianen doodde in vergelijking met de rest van de bevolking. De studie uit 2009, uitgevoerd in opdracht van 12 staten, toonde aan dat het hoge sterftecijfer onder indianen door de H1N1 griep grotendeels te wijten was aan gezondheidsverschillen zoals diabetes, hartaandoeningen en astma die - en nog steeds zeer veel - voorkwamen in Indiaanse gemeenschappen.
Laura Hammitt, directeur van Infectious Disease Programs voor het Johns Hopkins Center for American Indian Health, heeft die trends gevolgd tot 1918, toen de Spaanse griep de Indiaanse gemeenschappen bijna vernietigde.
'Als je denkt aan de griep van 1918 of de H1N1-griep van 2009, zagen we tijdens die respiratoire virale pandemieën dat Indiaanse kinderen en volwassenen een aanzienlijk hoger aantal sterfgevallen en zieken hadden - soms in sommige gevallen vier tot vijf keer hoger dan andere bevolkingsgroepen in de VS, "zei Hammitt.
Waarom? Een combinatie van gezondheidsrisico's, zei Hammitt, en van armoede. Bovendien is het een uitdaging om afstand van elkaar te houden als je met veel mensen in een te klein huis woont.
De grimmige realiteit is echter dat ondanks de 100 jaar tussen de Spaanse griep en H1N1 - en het decennium tussen H1N1 en het coronavirus - deze risico's nog steeds net zo veel voorkomen voor indiaanse en andere gemeenschappen in het hele land die met vergelijkbare problemen te maken hebben.
Hammitt zei dat de Navajo Nation en de Indiaanse gezondheidsdienst uitstekend werk leveren. Ze reageren goed op de crisis met de middelen die ze hebben, maar het blijft zorgwekkend als je weet dat een groot deel van de bevolking hoog risico loopt.
"Ik denk dat wat er op Navajo Nation gebeurt, niet anders is dan wat er zal gebeuren in andere gemeenschappen die echt aanzienlijk worden getroffen door armoede", vertelde Hammitt aan ABC.
Stacy Bohlen, het hoofd van de National Indian Health Board, zei het duidelijk. 'We weten dat we kwetsbaar zijn vanwege onze gezondheidsverschillen', vertelde ze aan ABC News.
covid-navajo-nation-ap-aa-200403_hpMain_16x9_992

Leden van een Arizona National Guard-eenheid laden een Black Hawk-helicopter om medische benodigdheden te leveren aan de afgelegen stad Navajo Nation in Kayenta vanwege het coronavirus op 31 maart 2020 in Phoenix.

Ross D. Franklin / AP, FILE

Ondanks het risico sluiten gezondheidscentra wanneer Indian Country ze het meest nodig heeft
Hoewel de extra risico's waarmee indianen worden geconfronteerd, goed gedocumenteerd zijn, zeggen stammen nog steeds dat hun verzoeken om federale hulp bij de aanpak van het coronavirus worden genegeerd, wat resulteert in dezelfde tekorten aan persoonlijke beschermingsmiddelen en gpersoneel als in ziekenhuizen in het hele land.
Meredith Raimondi, woordvoerder van de National Council of Urban Indian Health Centers, zei dat ze twee klinieken kent die gesloten zijn omdat ze niet genoeg personeel en beschermingsmiddelen hadden om open te blijven.
Ze zei dat de grootste zorg over de hele linie een gebrek aan voorraden is voor ziekenhuizen en medische centra en dat door het gebrek aan middelen in het hele land de stammen weinig tot geen hulp hebben gezien.
'Het lijkt er echt op dat Indian Country de laatste op de lijst blijft en het is op dit moment echt zorgwekkend', vertelde ze aan ABC News.
Urban Indian Health Centers maken deel uit van de Indian Health Service, een netwerk dat gratis basisgezondheidszorg biedt aan leden van de stam. Ze bestaan als onderdeel van de belofte en wettelijke verplichting van de federale regering om gezondheidszorg te verstrekken aan stammen, op basis van de grondwet, verdragen en verordeningen die teruggaan tot 1787.
Raimondi zei dat de centra vertrouwen hebben opgebouwd om 'cultureel competente' zorg te bieden in Indiaanse gemeenschappen waar veel wantrouwen heerst tegen de federale overheid.
"Wij maken ons ernstig zorgen dat er in de toekomst een gebrek aan vertrouwen zal zijn in de indiaanse gemeenschappen, want als meer klinieken gedwongen worden hun deuren te sluiten en mensen naar gezondheidscentra en klinieken elders moeten worden doorverwezen, zullen ze niet terugkomen, " ze zei.

Een virus dat binnendringt in Indian Country
Indianen hebben driemaal zoveel diabetes als blanke mensen, en op sommige plaatsen is dat percentage zelfs hoger, volgens Bohlen, het hoofd van de National Indian Health Board. Ze worden ook geconfronteerd met hogere percentages astma en hart- en vaatziekten - en door elk van die aandoeningen zijn mensen met meerdere klachten extra kwetsbaar voor het coronavirus, volgens de CDC.
Stammen staan ook voor een uitdaging als ze de basisrichtlijnen van de CDC volgen om zich te beschermen tegen het coronavirus - sociale afstand nemen en constant je handen wassen.
Het is bijvoorbeeld gebruikelijk dat maar liefst 12-15 mensen op het reservaat in een vierpersoonshuis wonen, van grootouders tot baby's.
"Het maakt het erg moeilijk om in een dergelijk scenario 1,5 meter afstand te houden, en dat is cultureel - de zorg voor elkaar op een multi-generatie basis", zei Bohlen.
Bovendien hebben niet alle huizen stromend water - een probleem dat vooral stammen in Montana, Alaska en in Navajo Nation treft, zei Bohlen.
'Als je volgens de CDC richtlijnen je handen meerdere keren per dag moet wassen - weet je dat dat erg moeilijk gaat worden als je niet eens stromend water hebt', zei ze.
Hammitt zei dat het belangrijk is dat stammen CDC richtlijnen kunnen aanpassen aan de taal of cultuur van hun gemeenschap. Johns Hopkins heeft met de Indiaanse gezondheidsdienst samengewerkt om aankondigingen van openbare diensten die door stammen kunnen worden gedeeld, aan te passen.
Sommigen vrezen ook voor de grote groep ouderen, die een bijzonder hoog risico lopen en in veel stammen de beschermers zijn van een levensstijl die langzaamaan is afgebroken.
"Dat is waar de impact het meest zal worden gevoeld - het grootste risico voor onze oudere bevolking. Als vele ouderen zullen sterven gaan we onze taal en onze tradities en cultuur verliezen," Dr. Gayle Diné Chacon, die twee jaar medisch directeur voor de Navajo Nation was, vertelde dit aan ABC News in een telefonisch interview.
navajo-park-ap-aa-200330_hpEmbed_2_19x10_992

Een foto toont een algemeen beeld van Monument Valley, Utah, 25 oktober 2018.

Rick Bowmer / AP, FILE

Indiaanse gemeenschappen in het hele land zeggen dat ze de impact van die uitdagingen voelen tijdens de corona crisis.
Oj Semans, een lid van de Rosebud Sioux-stam die langs de grens van Zuid-Dakota en Nebraska ligt, zei dat net leek of het coronavirus langzaam bezit gaat nemen van Indian Country.
Zowel Semans als zijn vrouw, die een belangenbehartigingsgroep met de naam Four Directors leidt, hebben diabetes type 2 en astma, waardoor ze in de categorie met een hoog risico vallen.
'Ik bedoel, als het ergens echt mis kan gaan, dan is het hier, in Indian Country,' zei Semans.
‘Wij zijn extra kwetsbaar doordat er al zoveel mensen met een verhoogd risico op het reservaat zijn, zei hij.
Semans, die op het reservaat woont, vertelde dat woningen vaak dicht bij elkaar staan en dat er meerdere gezinnen in één huis wonen.
‘Als je in een appartement woont is het al helemaal lastig om afstand te houden tot elkaar,” zei Semans. 'Ze zijn niet gebouwd met in het achterhoofd een pandemie.”


De dreiging is duidelijk. Waar is de hulp?
Het dodental op het Navajo reservaat is acht op dit moment en tweederde van het aantal bevestigde besmettingen in Indian Country bevindt zich op het Navajo reservaat, zei Chacon. Het ziet ernaar uit dat de tijd van preventie voorbij is.
Ze is arts en stuurt voortdurend boodschappen naar haar familie om binnen te blijven en om afstand van elkaar te houden vanwege, maar ze weet dat niet elk gezin toegang heeft tot de middelen die zij tot haar beschikking heeft. Ze blijft in telefoongesprekken met haar familie hameren op de risico’s die vele ouderen lopen met klachten en dringt aan op voorzichtig zijn. 'Het is zo moeilijk omdat we blijven zeggen dat we in oorlog zijn met iets dat we niet kunnen zien', zei Chacon.
De verspreiding, die Chacon 'verbluffend' noemde, heeft ertoe geleid dat de democratische gouverneur van New Mexico, Michelle Lujan Grisham, Trump waarschuwde dat de Navajo’s op het reservaat dreigen te worden uitgeroeid .
Maar ondanks die waarschuwingen vertelde Navajo president Jonathan Nez dat de stam niet de voorraden krijgt die ze nodig hebben.
"We zijn gefrustreerd door de leiders in Washington - niet alleen hier op het Navajo reservaat maar in heel Indian Country", zei Nez woensdag op Facebook. 'We zijn van mening dat de Amerikaanse regering de eerste bewoners, de eerste mensen, de eerste burgers van dit land: de inheemse bevolking, opnieuw heeft genegeerd of zelfs heeft overgeslagen.'
Bohlen, van de National Indian Health Board, steunt Nez's frustratie.
'We hebben hier de kans om het goed te doen', drong ze aan.
Ze beschreef dinsdag een telefonische luistersessie met de CDC en ongeveer 700 stamleiders om te bespreken hoe de stammen de 125 miljoen dollar die ze van de CDC toegewezen hebben willen gebruiken voor de bestrijding van het coronavirus.
De Indiaanse gezondheidsdienst zegt dat ze zijn begonnen met het verdelen van geld voor stammen. Voor de bestrijding van het virus is door het Congres de CARES wet aangenomen die 3,5 miljard dollar omvat. Dit bedrag kan worden gebruikt voor de gezondheidszorg in Indian Country, die door de BIA (Bureau of Indian Affairs) zal worden gecoördineerd
De Navajo Nation heeft nu wegblokkades opgezet in de zwaarst getroffen gebieden, waar een strikte avondklok is ingesteld. Vrijwilligers brengen voedsel, brandhout en kolen naar de huizen en zorgen ervoor dat ze niet rechtstreeks met de bewoners in contact komen. Medische centra worstelen, zoals vele in het hele land, om de toevoer van beschermende uitrusting op peil te houden.
Maar de Navajo Nation en andere stammen zeggen dat ze de afgelopen weken geen geld hebben ontvangen van hulpfondsen die zijn ingesteld ter bestrijding van het virus, ook als de staten wel geld hebben ontvangen.
Een probleem dat steeds weer terugkwam, was persoonlijke beschermingsmiddelen. Zelfs als apparatuur en ventilatoren vanuit de federale voorraad door het hele land naar hotspots zoals New York, Louisiana en Michigan worden gestuurd, zijn de afzonderlijke staten niet verplicht om deze goederen uit te delen aan de diverse stammen. Dat moet komen van de federale regering, die een "trust and treaty" verplichting heeft jegens de stammen om gezondheidszorg te verlenen.
'Ik weet niet hoeveel meer we op die trom kunnen slaan, ik bedoel, we hebben de persoonlijke beschermingsmiddelen nodig', zei Bohlen.
'Ik heb niet gehoord dat een vertegenwoordiger van een stam [tijdens het gesprek met de CDC] zei:' bedankt voor de persoonlijke beschermingsmiddelen, we hebben ze ',' zei ze. 'Maar ik heb herhaaldelijk gehoord dat ze die nodig hebben.'
golf_rood_2
indian

Ivan Looking Horse (foto: Serv Wiemer)

INDIAN COUNTRY ZET ZICH SCHRAP VOOR CORONA CRISIS

Het coronavirus heeft inmiddels ook Indian Country bereikt. De Lummi in de staat Washington kwamen het eerste in aanraking met het virus, en nu zijn er flink wat besmettingen bij de Navajo Nation. Ook op de grote Lakota reservaten in het midden van Noord-Amerika zijn nu enkele gevallen, maar het blijft daar vooralsnog beperkt. Althans, wat betreft geregistreerde besmettingen, maar de gevolgen van de lock-down zijn voor veel indianen ingrijpend. Naast de maatregelen die we hier ook allemaal kennen, grijpen velen terug op traditionele medicijnen en ceremoniën. Dat geeft indianen kracht om deze moeilijke periode door te komen.

Op zaterdag 28 maart vond een bijeenkomst plaats in Porcupine, in het midden van het Pine Ridge reservaat. De bijeenkomst was geïnitieerd door Leonard Crow Dog en de Oglala Sioux Tribe voorzitter. Zo’n 15 medicijnmannen waren aanwezig, onder wie ook Ivan Looking Horse. Het was een demonstratie van eenheid. Er werd gesproken, indiaanse gebeden gezegd en ter afsluiting was er een zweethut-ceremonie. Volgens Ivan Looking Horse waren er zeker 200 aanwezigen, met name Lakota en Cheyenne.

Ceremoniën gaan dus waar mogelijk door, maar overige bijeenkomsten zijn geschrapt, de grenzen van de reservaten worden bewaakt, en iedereen moet verplicht om acht uur ’s avonds binnen zijn. De indianen, toch al de armste bevolkingsgroep van Noord-Amerika, raken nu hun banen en inkomsten kwijt. Zowel Phyllis Young als Ivan Looking Horse rapporteren medische- en voedseltekorten. Phyllis Young vertelt dat ze mondmaskers naait; met name daaraan is een tekort op de reservaten. Van vrienden op het Zwartvoet-reservaat in de staat Montana krijgen we door dat het ziekenhuis in hun hoofdstad Browning, de Indian Health Service, mensen buiten opvangt en zo min mogelijk mensen naar binnen laat. Ook in Montana, ligt het Crow-reservaat. Daar vertelt Cedric Black Eagle dat men voortdurend gebruik maakt van de traditionele zweethut om te bidden en te reinigen en zo het coronavirus op afstand te houden. Madonna Thunder Hawk en haar dochter Marcella Gilbert, die Nederland de afgelopen twee jaar bezochten, zijn gezond, maar ze maken zich zorgen over de mensen op het Cheyenne River reservaat. “Als het coronavirus hier toeslaat,” vertelt Marcella, “wordt het een ramp. Onze mensen verkeren in slechte gezondheid, velen zijn rokers, en we hebben onvoldoende zorg en medisch materiaal.”

Leonard Crow Dog is intussen in goede gezondheid en dankbaar voor de steun vanuit Nederland. Maar hij is ongelukkig over de velen die zijn heengegaan en hun eigen cultuur hebben verloren. En over het verdwijnen van traditioneel voedsel en de aanslag op de natuur. Ivan Looking Horse was met een kleine groep spirituele leiders en familie afgelopen weekend op Black Elk Peak, het hoogste punt van de Black Hills, voor een ceremonie met de heilige pijp om de Wakinyans, de ‘Thunder Beings’ te eren. “Op de terugweg heb ik een grote hoeveel hout gekapt voor de zweethut-ceremonie,” vertelt Ivan Looking Horse. “We hadden een goede zweethut, en daarna heb ik achterafweggetjes gereden om te zoeken naar traditionele kruiden die ik kan gebruiken mocht de corona komen. Maar natuurlijk doen we ook de gebruikelijke voorzorgen en zelf-quarantaine.”

Phyllis Young van Standing Rock, Leonard Crow Dog van Rosebud en Ivan Looking Horse van Cheyenne River worden door de NANAI en de donateurs gesteund om deze moeilijke periode door te komen. Deze indiaanse leiders zetten zich in voor de gemeenschap in deze zware tijd, en doen dat op de indiaanse manier. Donaties zijn dus van harte welkom via: NL34 TRIO 0197946453, ten name van Stichting NANAI.

Serv Wiemers; regelmatig contact via Messenger, e-mail en whatsapp met al deze mensen.

golf_geel
banner
Logo_def_klein_200
facebook 
MailPoet